Arvoisa puhemies,
haluan nostaa esille hallitusohjelmasta muutamia näkökohtia opetuksesta, tieteestä ja kulttuurista.
 
Vasemmistoliiton lähtökohtana ja tavoitteena hallitusneuvotteluissa oli saada aikaan opintososiaalisia uudistuksia, koska totuushan on, että tyhjällä vatsalla ei jaksa työskennellä ei myöskään opiskella.
 
Tavoittelimme opintotuen 100 euron tasokorotusta ja sen sitomista vihdoinkin indeksiin, huoltajuuskorvausta, 18-20-vuotiaiden opiskelijoiden vanhempien tulojen vaikutuksen poistoa ja asumistuen ympärivuotistamista.
Näillä uudistuksilla uskoimme auttavamme myös opiskelijoita valmistumaan nopeammin, jolloin ne kuuluisat työurat pidentyisivät alkupäästä.  
Suurin osa näistä tavoitteista jäi valitettavasti toiveiden tynnyriin. Opintotuki sentään saatiin indeksiin, kylläkin vasta 1.9.2014. Se on merkittävä uudistus ja parantaa oleellisella tavalla opiskelijoiden elämää.
 
Hyvää hallitusohjelmassa on myös se, että tutkintoon johtava koulutus perus-, toisella ja korkea-asteella säilyy maksuttomana. Myös oppimateriaalien maksuttomuus selvitetään. Ilmainen ja laadukas opetus on edelleen tässä yhteiskunnassa varmin tapa parantaa luokka-asemaansa.
 
Tässäkin salissa on usein oltu huolestuneita koulupudokkaista, nuorista, jotka jäävät koulunsa päätettyään kuka minnekin. Väestön vanhentuessa ketään ei ole varaa jättää ulkopuolelle. Nuorisotakuu pitää huolen siitä, että jokaiselle peruskoulun päättäneelle taataan koulutuspaikka lukiossa, ammatillisessa oppilaitoksessa, oppisopimuksessa, työpajassa, kuntoutuksessa tai muulla tavoin. Perusasteen päättäneet ja ilman toisen asteen tutkintoa ja koulutuspaikkaa olevat hakijat valitaan ensin toisen asteen opiskelijavalinnassa.
 
Perusopetuksen päättävien nuorten ohjausta myös vahvistetaan niin, että jokainen löytää oman jatkopaikkansa. Nuorten syrjäytymisen ehkäisystä ja työllistymisestä sekä opinto-ohjauksesta vastaa OKM:n kanssa työ- ja elinkeinoministeriö.
 
OKM:n osalta hallitusohjelmassa on painotettu perusopetusta, mikä onkin todella tärkeää, kun oppimistuloksissa näyttää olevan muutoksia huolestuttavaan, kielteiseen suuntaan. Perusopetuksen laatua parannetaan mm. ryhmäkokoja pienentämällä. Varhaiskasvatus siirtyy opetus- ja kulttuuriministeriön alaisuuteen. Varhaiskasvatuksesta säädetään laki ja päivähoito säilyy subjektiivisena oikeutena. Ensimmäistä kertaa hallitusohjelman moniammatillisilla toimenpiteillä pyritään ehkäisemään syrjäytymistä koko lapsen kasvun ja koulutuksen ajan.
 
Aiemmin toteutettu yliopistouudistus toi yliopistoille ja korkeakouluille lisää rahaa. Nyt ne säilyttävät perusrahoituksensa, elämä siis ehkä niukkenee. Ammattikorkeakoulujen perusrahoitus siirtyy kokonaan valtiolle ja niiden toimiluvat uudistetaan ottaen huomioon niiden toiminnan laatu ja vaikuttavuus. Niiden tutkimusrahoitusta vahvistetaan, vaikka muutoin tieteen tekoon rahaa on niukasti. Rakennemuutosmaakuntien elinehto, mahdollisuus useampaan korkeakouluun säilyy.
 
Taiteen ja kulttuurin osalta täytyy toivoa, että kansa jaksaa veikata ja lotota. Merkittävää on kuitenkin, että tekijänoikeuslainsäädäntö säilyy opetus- ja kulttuuriministeriössä ja että hyvitysmaksujärjestelmä uudistetaan.
Paljon puhutut luovat alat on viimeiset kymmenen vuotta nähty yhtenä elinkeinorakenteen monipuolistajana ja työmahdollisuuksien luojana. Nyt vihdoinkin luovien toimijoiden työ-, sosiaaliturva- ja verolainsäädännön uudistustarve selvitetään. On hyvä, että kulttuurin ja tieteen alan itse itsensä työllistävien ja lyhyiden apurahalaisten sosiaali- ja talousongelmiin kiinnitetään huomiota. Uuden Nokian toivossa luovien alojen toimijat ovat myös työ- ja elinkeinoministeriön huomassa.
 
Arvoisa puhemies,
niukkuudesta huolimatta uskon, että tällä hallitusohjelmalla on mahdollista kohentaa opetusta ja osaamista ja saada nuoret entistä paremmin ja ilman turhauttavia viivytyksiä elämässään eteenpäin.