Hallituksen on puututtava naisiin kohdistuvaan väkivaltaan

Vasemmiston kansanedustajat Silvia Modig ja Eila Tiainen vaativat hallitukselta vahvoja toimia naisiin kohdistuvan väkivallan poistamiseksi.

– Sekä hallitusohjelmassa että hallituksen tasa-arvo-ohjelmassa on nostettu lähisuhdeväkivalta esille, mutta tilanne ei ole korjaantunut viime kaudella aloitetusta naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisemisen toimintaohjelmasta huolimatta. Nyt on korkea aika tehdä jotain, toteavat Modig ja Tiainen.

Molemmat kansanedustajat puhuivat One Billion Rising -tapahtumassa Helsingin Lasipalatsin aukiolla torstaina. Kansainvälinen tapahtuma naisten ja tyttöjen kärsimän väkivallan poistamiseksi järjestettiin Suomessa ensi kertaa.

Suomessa sekä naiset että miehet kokevat paljon väkivaltaa. Miehet kohtaavat usein väkivaltaa julkisissa tiloissa, kun taas naiset joutuvat väkivallan kohteeksi miehiä useammin siellä, missä pitäisi olla turvallisinta, eli omassa kodissaan.

– Suomessa lähisuhteessa tapettujen naisten määrä ei ole laskenut ja ilmoitettujen raiskausten määrä on vain lisääntynyt viime vuosina, vaikka Suomessa on jo valmiiksi ollut YK:n mukaan verrattain paljon naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, toteaa Modig.

– Suomessa on viime aikoina puututtu miesten tekemän väkivallan ehkäisemiseen. Esimerkiksi RAY jakoi melkein 2 miljoonaa euroa juuri miehille suunnattuun toimintaa. On hyvä, että miehet on huomioitu tasa-arvokeskustelussa. Fakta on kuitenkin se, että meillä on paljon naisia jotka eivät saa kipeästi tarvitsemiaan matalan kynnyksen palveluja akuuttiin hätään, arvioi Tiainen.

– Suomen turvakotiverkko on aivan liian löyhä ja keskittynyt lähinnä Etelä-Suomeen. Euroopan neuvosto suosittaa, että jokaisessa maassa pitäisi olla yksi turvakodin perhepaikka 10 000 asukasta kohti eli noin 530 paikkaa. Suomessa on kuitenkin enää 108 turvakotipaikkaa sen jälkeen, kun Espoossa ja Porissa lakkautettiin vuodenvaihteessa turvakodit. Nykytilanteessa olemme siis menossa surkeasta tilanteesta vieläkin huonompaan, jatkaa Modig.

‒ Suomessa lähisuhdeväkivaltaa kohdataan jokaisessa yhteiskuntaluokassa. Lähisuhdeväkivalta koskettaa siis meitä kaikkia, eikä kenelläkään ole oikeutta sulkea siltä silmiä. Suomessa lähinnä kansalaisjärjestöt ovat pitäneet asiaa esille. Toivoisin, että tämän kevään puoliväliriihessä myös hallitus tarttuisi vihdoin ja viimein tähän kaikkia koskettavaan ongelmaan, sanoo Tiainen.

– Olen saanut Maria Guzenina-Richardsonilta eduskunnan kyselytunnilla lupauksen, että turvakotitoiminta tehdään lakisääteiseksi kunnille, Modig sanoo.

– Tulemme tekemään kaikkemme, että näin myös tapahtuu, edustajat lupaavat.