Kokouksessaan 4.11. Jyväskylän kaupunginvaltuusto kävi laajan lähetekeskustelun kaupunginjohtajan talousarvioesityksestä vuodelle 2014. Pidin keskustelussa vasemmiston ryhmäpuheenvuoron, joka on kokonaisuudessaan alla.

Katso myös videotaltiointi kokouksesta tästä linkistä - ryhmäpuheenvuoroni on ajassa 3:27:37-3:33:12.

***

Tiedämme kaikki, että kaupungin taloudenpito on epäonnistunut.

Vasemmistoliitto edellyttää, että kaupunki kaikissa oloissa pitää huolen siitä, että kaikki lakisääteiset palvelut hoidetaan vähintään lain edellyttämällä tavalla. Kaupunginjohtajan epämääräiseksi jäävä talousarvioehdotus ei tätä mahdollista eikä sitä siten voida hyväksyä sellaisenaan.

Vasemmistoliitto ei tule hyväksymään irtisanomisia tai lomautuksia peruspalvelutehtävistä. Se vain edistää palveluiden yksityistämistä. Työnkuvien muuttaminen ja koulutus on sen sijaan tarpeen, jotta johtotehtävistä päästään takaisin tekeviin käsiin. Päätöksentekoa varten on myös saatava tarkka laskelma eläköitymisistä ja sen antamista mahdollisuuksista tasapainottaa taloutta.

Kaupunginjohtaja alibudjetoi jälleen kerran roimasti mm. sote -alueen kustannuksia, joka väistämättä tulee aiheuttamaan ongelmia. Jo aikaisemman alibudjetoinnin seurauksena nyt on hoidettava 13M€ ylitykset. Huonon budjetoinnin seurauksena lautakuntien jo toteutettua yhdet säästötavoitteet niille on taas asetettu uudet lisäsäästövaatimukset. Vasemmiston mielestä vaan lautakuntien jo tekemät leikkaukset riittävät. Toisaalta esimerkiksi säästöjen vaatiminen kulttuuri- ja liikuntalautakunnalta on ennaltaehkäisevästä toiminnasta ja hyvinvoinnista leikkaamista.

Vasemmistoliiton mielestä kaupunginjohtaja tekee esityksessään hätäjarrutuksen nostaessaan vuosikatteen vuoden 2013 14 prosentista jopa vuodelle 2014 aiottuun 54,1 prosenttiin (2014). Esitämme loivempaa korjausta.

Talousarvion yhteydessä on esitetty talouden tasapainottamisohjelma 2014 - 2016. Kuitenkin konsernitalouden tulevaisuus on täysin auki, ja osakeyhtiöiden ja liikelaitosten selvitykset täysin alussa. Taloustoimikunnan työ on yhä pahasti kesken.

Vasemmistoliitto ei hyväksy avoimia lakkautuslistoja. Jokainen säästökohde on arvioitava erikseen seurauksineen.

Kokonaisuudessaan budjetti paljastaa konsernitalouden onnettoman tilanteen. Yritykset ja liikelaitokset ovat surkeasti hoidettuja, esimerkiksi Jyväskylän Energia on vaikeuksissa.

Vasemmisto odottaa, että taloustoimikunta tulee ottamaan kantaa myös kaupungin liian monikerroksiseen hallintoon sen keventämiseksi. Myös kaupungin johtajien on osallistuttava taloustalkoisiin: edellytämme, että ylin johto osallistuu talkoisiin alentamalla omia palkkojaan 20%.

Jyväskylän taloustilanteen kuvaamiseen verrokkikaupunkeja käyttämällä on suhtauduttava kriittisesti. Jyväskylän väestörakenne poikkeaa olennaisesti monen muun vertailukaupungin väestörakenteesta, eikä siten esimerkiksi tuloverotuksen tasoa voida päätellä suoraan keskiarvona.

Tilapalvelu ei tunnu olevan tehtäviensä tasalla, eikä sen yhteistyö muiden hallintokunnan osien kanssa näytä toimivan luotettavalla tavalla. Vastukset kysymyksiin eri hankkeista, esimerkiksi koulujen lopettamisen perusteista ovat ristiriitaisia: mitä säästöjä on saatavissa jos jostakin tilasta luovutaan ja sen sijalle rakennetaan uusi? Palveluverkkopäätöksiä varten on saatava laskennallinen malli, jotta ratkaisuista johtuvat seuraukset kustannuksineen ja vaihtoehtoineen saadaan selkeästi näkyviin. Nyt budjetissa eivät näy tilapalvelun hallinnoimien neliöiden todellinen tilanne.

Monipalvelupisteiden toimintamalli on vielä täysin auki. Ratkaisuja ei voida tehdä ennen kuin monipalvelupisteiden resursointi ja toimintamallit on esitelty. Palveluverkkoratkaisuja tehtäessä on oltava selkeä kokonaiskuva ja visio palveluverkosta, sitä ei voi muodostaa tilkkutäkkiperiaatteella. Tämän takia yksittäisiä lakkautuslistoja ilman suunniteltua kokonaiskuvaa ei voida tehdä. Verkkopäätökset on myös tuotava päätöksentekoon avoimesti ja selkeästi niin, että niihin on vielä mahdollista vaikuttaa. Soten toimintamallissa kokonaisuus on ratkaiseva, on siis katsottava palveluiden toiminta muutoksia; esimerkiksi Kuokkalassa on jo monitoimipalvelut, mutta tilat tuntuvat olevan ongelma.

Talousarvion rakentamisen menettelytavat ovat sekavia. Siihen on saatava korjaus. Talousarvioesitykseen on vaikea tehdä muutoksia, kun hintalaput, laskelmat ja kuvaukset säästöjen vaikutuksista puuttuvat.

Vasemmistoliitto sitoutuu tässä vaiheessa lautakuntien esityksiin eikä lähde huutokauppaan.

Lisätietoja:
Eila Tiainen
Vasemmiston valtuustoryhmän pj, kansanedustaja
050 512 0353