Jo sadat vuodet on tiedetty, että emme elä pelkästään leivästä. Muutakin pitää elämässä olla. Näiden vaalien alla kaikki puolueet ovat puhuneet leivästä ja hyvä niin, sillä työttömyys on huipussaan ja köyhiä alle minimitulorajan eläviä ihmisiä meillä on 650 000. Törkeän suuri määrä, kun ottaa huomioon, että olemme rikkaampia kuin koskaan. Ne varat menevät vain entistä pienemmän joukon taskuun.

Vasemmistoliitto saikin aikaan hallituskauden alussa historiallisia parannuksia köyhimpien ihmisten elämään. Meidän hallituksesta lähdön jälkeen tahti muuttui, oikeistopuhuri vei.

Mutta se toinen puoli sitten! Helsingin Sanomat julkaisi maanantaina 13.4. jutun otsikolla "Juhlalliset lauseet peittävät tyhjyyden. Puolueiden vaaliohjelmat rakastavat kulttuuria - periaatteessa." Vasemmistoliittoa lukuunottamatta muiden puolueiden kulttuuri- sivistyspoliittiset tavoitteet mahtuvat muutamaan juhlallisen kulahtaneeseen lauseeseen. Me sen sijaan teimme kunnollisen ohjelman, koska kulttuuri ja taide ovat mielestämme myös perusoikeuksia. Me katsomme, että taide ja kulttuuri ovat inhimillisen elämän ja sosiaalisen kanssakäymisen perustarpeita. Taide ja kulttuuri luovat yhteiskuntaan aineetonta hyvinvointia.

Jo menneen kauden hallitusohjelmaan vaadimme taiteilijoiden, siis epätyypillisissä työsuhteissa elävien, sosiaali-, työttömyys- ja eläketurvaan parannuksia. Mielestämme myös taiteilija-apurahoja tulisi lisätä samoin valtionosuuksia kulttuurilaitoksille mm. kirjastoille ja vapaalle kentälle toiminta-avustuksia. Haluamme museot ilmaisiksi ja tukea kiertuetoimintaan.

Ohjelmassamme painotetaan kaikkien lapsien ja nuorten tasavertaista mahdollisuutta päästä taiteen ja kulttuurin piiriin asuinpaikasta, varallisuudesta, iästä ja taustasta riippumatta. Peruskoululla on keskeinen rooli monipuolisten taide- ja kulttuurielämysten tarjoamisessa. Jokaisella lapsella tulee olla myös mahdollisuus osallistua taiteen perusopetukseen, päästä kuvataidekouluun, konservatorioon tai muihin taideoppilaitoksiin. Tällä hetkellä taiteen perusopetusta saavat vain harvat vaikka tutkimuksin on moneen kertaan todettu miten tärkeä osa-alue taide ja kulttuuri ovat.

Taiteen perusopetuksessa on valtavat alueelliset erot, myös taiteen aloilla siis tarjonnan monipuolisuudessa on toivomisen varaa. Tällä hetkellä taiteen perusopetusta antaa lähes 400 oppilaitosta mutta niistä vain 130 saa valtion tukea. Tällainen rahoitus karsii köyhimpien perheiden lapset, koska niillä ei ole varaa jatkuvasti nouseviin oppilasmaksuihin. Toivon, että peruskoulua voitaisiin uudistaa niin, että monipuolinen taiteen perusopetus olisi kaikkien oppilaiden perusoikeus.